terugblik op Albany en de laatste weken ....

27 januari 2010

Geliefde mensen in Nederland , wij zijn terug uit Albany en dat heeft diepe indruk gemaakt ! Een heerlijke 10 dagen zijn we daar geweest . Heerlijk vanwege de oceaan rondom het stadje , waar je ook maar kijkt , de ene baai na de andere , en heerlijk wel 10 graden lager . De reis er naar toe duurde zo'n zes uur , met tussenstops , voor ons net/ net te doen . Die tussenstops zijn wel zo leuk waardoor de reis op zich helemaal bij de vakantie hoort . Dat is één van de dingen hier die waard zijn om over te nemen . Ze weten zo goed iets te vieren de mensen hier , en nu moet ik zeggen dat je daartoe ook wordt aangemoedigd ,daar zijn de rustplekken zelfs op  ingericht ! Grote bomen ook vlak aan het strand geven schaduw , en daaronder staan b.b.q.'s , meerdere , denk daarbij maar aan een kort aanrecht met een  grote roestvrijstalen plaat, die je met gas kunt verhitten zodat je daarop je vlees , groente en hapjes kunt braden en roerbakken . Vlak daarnaast onder een mooi afdak staat een eettafel met banken , en van zulke 'sets' staan er op dergelijke rustplaatsen verschillenden , alles ruim op gezet . Ook aantrekkelijk was de verandering van landschap. Eerst rijd je door beboste heuvels daarna wordt het landschap opener. De stopplaatsen waar je ook altijd kennissen ontmoet(in de Free Reformed Church is Albany favoriet !) zijn Williams, Kojonup en Mt.Barker. Leuke plaatsjes, die je zo in de Far West van de US zou kunnen zetten. Ook een groot voordeel van reizen in Australia is dat er zo weinig verkeer is. (behalve rond de grote steden). We kwamen uiteindelijk aan op een camping met hoge bomen waar onze cabins al klaar stonden. Geen airco, wat je wel even doet fronsen, maar het bleek dat we die ook niet of nauwelijks nodig hadden. Wat een verschil met Perth !! Daar was het zondag 43 graden terwijl wij het met 1o graden minder mochten doen en dan was het nog een  warme dag voor Albany. We zijn de eerste dag gaan rijden langs de kust. Fantastisch, wat een natuur. Vooral Frenchman Bay met zijn hoge rotsen (40 a 50 m); je staat er boven op en voelt het trekken in je tenen als je wat dicht naar de rand loopt . In enorme kloven perst het water zich op bij elke golf met een donderende klap. De overweldigende schoonheid verbroedert mensen zodat je al heel gauw contact hebt: wilt u even een foto van ons nemen ? Engels met US, Britse en Duitse accenten. Ook indrukwekkend is de natural bridge. We hebben genoten die eerste dag. 's Middags wat rusten onder de bomen aan de King's River die langs de camping stroomt. Of daar vlees braden op een houtgestookte bbq met natuurlijk een glaasje. Natuurlijk moesten we ook de meegebrachte boot proberen. Overal heb je boat ramps om de boot te water te laten. We zijn een morgen gaan vissen in een van de baaien die op de oceaan uitkomt. ( dat wil zeggen de mannen in het gezelschap; Rolf, Joel en Andries )Er stond een frisse wind en een golfslag van zo'n anderhalve meter. Veel te veel voor zo'n kleine boot (4.5 M) met een motor van 65  pk . De meeste boten hebben 2 of 3 rompen en een motor van 250 pk en sommige hebben 2 van die krachtpatsers er achter hangen. We vingen een handvol kleine vissen: haring, weiting enz. Lekker op de bbq ! Toen we het gehobbel spuugzat waren, zijn we weer terug gevaren. De dieptemeter wees zo'n 30 meter water aan en gaf ook aan de scholen vis die onder ons ons uitlachten. Later in de week kwamen Joel en Liza en na de zondag vertrokken het gezinnetje naar een groter appartement aan het strand. De meeste dagen hebben we iets gezamenlijk gedaan: lekker aan zee zitten, rotsvissen of uit de boot. Op zondag werden we uitgenodigd bij mensen uit de kerk (iedereen kent elkaar hier in A). Opvallend is dat de meeste mensen, al wonen ze hier al 40/50 jaar nog vloeiend Nederlands spreken. We hebben een oudere dame bezocht die hier in de vroeg jaren 50 was gekomen en die sprak nog puur Rotterdams! (mrs . Plug afkomstig uit Rotterdam /Delfshaven en haar man uit Katwijk ). Albany is een plaats met geschiedenis, net als Fremantle. Het lijken hier en daar wel oude Engelse stadjes met mooie kerken en andere gebouwen. Al gaat de geschiedenis niet verder terug dan plm. 1850. In Albany heb je ook nog een zgn. whaling station. Tot voor kort werden hier de op zee geschoten walvissen naar toe gesleept om te worden geslacht. Je kon dat van dichtbij bekijken en daar werd volgens zeggen druk gebruik van gemaakt ondanks de stank. De zee er om heen was bloedrood en de haaien gingen helemaal uit hun dak. We hebben gelukkig geen haaien gezien al was er zo af en toe wel een waarschuwing voor een bepaald strand. Wel hebben we dolfijnen gezien en die reusachtige zeeleeuwen. Om te winkelen was het er ook heerlijk , overzichtelijk en mooie winkeltjes . Maar ook natuurlijk de gigantische winkelcentra buiten elke plaats . Daarmee kan ik geen enkel centrum in Nederland vergelijken , als ik alleen al aan dat centrum in Utrecht denk ; H. Catherijne, zo vuil en onveilig toen ik daar eens was , (is het nu beter ?) Hier zijn het allemaal open winkels , supermarkten zoals Woolworth , (eigenlijk Engels) en overal koffiecorners , balie's voor telefonie enz, enz , en heerlijk koel en schoon daar , met overal dito toiletten . Als je het strand zat bent en je arco thuis doet het niet kan je je dag daar ook doorbrengen , er is zelfs een vrije zone voor internetten. Niet iets om je leven mee te vullen natuurlijk , maar wel , als je toch boodschappen moet doen een fijne bijkomstigheid ! Straks bij de foto's zie je ook dat er op die 'natural Bridge 'bloemen bloeien ,zo mooi ! Door de Schepper zelf geplant en onderhouden , geweldig . Lieve allemaal , kinderen , kleinkinderen , familie ,vrienden, bekenden , broers/ zussen , dat was het weer voorlopig .De tijd hier is bijna om , ongelofelijk ; een half jaar is zomaar voorbij . Veel liefs en groeten van ons , Andries en Trudy

1. sanya:
    27 januari 2010
    he wat een heerlijke vakantie is dat geweest, super dat jullie dat ook hebben meegemaakt!! Je zou daar willen wonen, in Albany!
    ik ga nu de foto's bekijken!
    en inderdaad, nog een maandje en dan gaan jullie alweer terug! Nou eerst nog maar genieten van de tijd dat jullie er zijn.
    veel liefs van ons allemaal, Henry, Anneke, mark, laura, sanya en kris
  2. Jeanne de Roon:
    27 januari 2010
    Wat een gezellig uitgebreid verslag! Wat een super vakantie!
    De foto's spreken voor zich!
    De tijd gaat ongelofelijk snel! Geniet nog van de tijd die rest!
    Allemaal de hartelijke groeten en veel liefs van jullie
    zussie Jeanne
  3. Ineke en Henk Henzen:
    Lieve Trudy en Andries,
    Met dit verslag van jullie verblijf daar maak je ons wel nieuwsgierig om er zelf ook eens te gasan kijken. Helaas ide de afstand zo langzamerhand voor ons te ver en wellicht is zo'n reis te inspannend als je maar een aantal weken hebt. Wij zijn dankbaar dat jullie zo volop kunnen genieten.
    Wat zullen jullie veel te vertellen hebben en te laten zien.
    De foto's die je nu hebt meegestuurd zijn prachtig. Helaas voor jullie maar wij verheugen ons op jullie terugkomst zodat je je reis weer opnieuw kunt beleven en ons laten genieten van film en foto's.
    Een hartelijke groet vanuit het koude Holland. (Vannacht vroor het nog 10 graden en er wordt weer sneeuw en ijzel verwacht)
    Een lieve groet vanuit Zwolle.
    Ineke en Henk
  4. Wilme:
    28 januari 2010
    Ja, ja de tijd vliegt al doe je niets :). Wat een geweldige reis hebben jullie tot nog toe. Niet dat ik het je graag na zou doen... je weet, ik ben niet zo van de reizen. Maar het is leuk om te lezen en via de foto's te kijken via jullie ogen.

Geniet nog maar even en tot horens.

Liefs, Wilme